Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of the arts --- muziek beluisteren --- agogiek --- muziekgeschiedenis --- 460.5 --- Methodiek --- Muziek --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Muziektherapie --- 364.044 --- Muzisch-agogisch handelen --- didactiek (orthopedagogiek)
Choose an application
Dit boek handelt over de levensbeschouwelijke vorming van jongeren in een interculturele context. Er wordt in dit boek op algemene vragen een antwoord gezocht: Hoe beïnvloeden normen en waarden van andere culturen het leven van elk van ons? Hoe gaan we met elkaar om en is er daarbij sprake van echt samenleven? Vele vragen spitsen zich toe op de school. Wat zou de school moeten doen om de interculturele relatie en dialoog te bevorderen? Is de school wel voldoende actief op intercultureel gebied? Langs welke ervaringen, die min of meer op school te organiseren zijn, komen jongeren tot een eigen levensbeschouwing? Geeft de school veilige kansen aan jongeren om tot een eigen verhaal te komen met respect voor het verschil tussen leerlingen? Wat kan de school doen opdat alle leerlingen zich er 'thuis' voelen? Is het waar dat jongeren anno 2005 het 'leven in deze multiculturele wereld' anders ervaren dan ouderen? Is het mogelijk dat zij een adequater antwoord geven op de uitdagingen van levensbeschouwelijke en interculturele aard? Zijn zij vaardiger in de constructieve dialoog en de actieve verdraagzaamheid met en ten opzichte van anderen? Deze stelling impliceert dat in dit boek de scholieren zelf ook aan het woord komen. (Bron: www.academiapress.be)
Intercultureel onderwijs. --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- levensbeschouwing --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- culturele diversiteit --- onderwijsfilosofie --- multiculturele samenleving --- Aanwinstenlijst november 05 --- 734 Multicultureel onderwijs --- 073677.jpg --- Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Jeugd --- Inclusie --- Maatwerk --- Jongere
Choose an application
In de kinderopvang staat meer en meer het pedagogisch handelen centraal. In beleidsplannen geven kindercentra aan welke pedagogische kwaliteit zij nastreven. Om deze kwaliteit daadwerkelijk te bereiken, is de dagelijkse praktijk natuurlijk van groot belang. In de ban van het kind stelt die dagelijkse praktijk dan ook centraal. Aan de hand van begrippen als rechtvaardigheid, participatie, respect en leefbaarheid komen de verschillende pedagogische aspecten van het werken in de kinderopvang aan bod. De vele casussen, de levendige illustraties en de vragen en verwerkingsopdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk maken In de ban van het kind tot een zeer praktisch, maar vooral stimulerend boek voor zowel werknemers in de kinderopvang als deelnemers aan SPW3-opleidingen. Joop Berding (1954) is nu zo¿n 35 jaar werkzaam in de sector opvoeding, onderwijs en vorming. Momenteel werkt hij als docent en coördinator bij de masteropleiding Pedagogiek van de Hogeschool Rotterdam. Hij publiceerde enkele boeken en vele artikelen over Korczak en Dewey en is sinds 1996 bestuurslid van de Janusz Korczak Stichting. In de ban van het kind is geïnspireerd door het gedachtegoed van Janusz Korczak. Deze Poolse pedagoog en schrijver was van 1912 tot 1942 arts-directeur van een aantal weeshuizen in Warschau. Zijn hele leven kwam hij op voor een rechtvaardige behandeling van kinderen, gebaseerd op wederzijds respect.
Sociale agogiek --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Educational sciences --- kinderopvang --- pedagogiek --- 322.4 --- 441 --- 471.4 --- Baby's --- Kinderopvang --- Korczak Janusz --- Korczak, Janusz --- Opvoeding (Pedagogie) --- Peuters --- kinderparticipatie --- rechtvaardigheid --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Didactiek; algemeen --- Kleuters --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
395.67 --- jeugddelinquentie --- jeugdrecht --- strafrecht --- Jeugdcriminaliteit --- S20080087.JPG --- delinquenten --- jeugdmisdadigheid --- moeilijk opvoedbare jongeren --- straffen --- 343 --- 343.3 --- 376 --- 343.8 --- Criminology. Victimology --- jeugdrechtbanken --- Criminal law. Criminal procedure --- jongerencriminaliteit --- Belgium --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid.
Choose an application
De bitterzoete werkelijkheid beschrijft de mogelijkheden om voormalige zwerfjongeren te ondersteunen bij hun laatste stap naar volledig zelfstandige participatie in de maatschappij; de zoete smaak van het positieve eindpunt van een lang en vaak moeizaam proces.Desondanks stemt het bitter dat zo veel andere onfortuinlijke jongeren verstoken blijven van hulp om hun plek in de samenleving te (her)vinden en dat zij nog steeds het risico lopen van maatschappelijke uitburgering. De auteurs brengen - na tien jaar opvang en anderhalf jaar begeleid zelfstandig wonen door de Stichting Zwerfjongeren Limburg - in deze uitgave deze kwesties voor een breder publiek ter discussie en reiken oplossingen aan.Zij dragen ideeën aan voor een methodische aanpak voor instellingen die zich richten op (zwerf)jongeren. Woningcorporaties, gemeenten, provincies en de rijksoverheid kunnen inzicht krijgen op welke wijze zij ertoe kunnen bijdragen dat deze jongeren (alsnog) volwaardig kunnen participeren in de samenleving.Bovendien kan De bitterzoete werkelijkheid een waardevolle bijdrage leveren aan het onderwijs van studenten die zich willen bekwamen in de hulp- en dienstverlening aan kwetsbare jongeren in het algemeen en zwerfjongeren in het bijzonder.
thuislozen --- begeleid wonen --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- jeugd --- methoden van het sociaal werk --- Netherlands --- 314.7 --- jeugdigen --- zelfstandig wonen --- zwervers --- participatie, maatschappelijke --- probleemjongeren --- 301.17 --- 362.7 --- Begeleid wonen --- Dakloze jeugd --- Jeugdzorg --- Sociale agogiek --- Nederland --- jeugdwerk- en beleid --- Begeleid wonen. --- Dakloze jeugd. --- Nederland. --- jeugdwerk- en beleid. --- Jeugdwerk- en beleid.
Choose an application
Binnen het domein van de Sociale Studies kan dit boek worden gebruikt tijdens groepsbijeenkomsten van leerproces/studiebegeleiding en voor het uitwerken van de casuïstiek die de studenten inbrengen.InhoudInleiding1 Onze vermogens1.1 Aanpassen1.2 Denken1.3 Doen1.4 Inleven1.5 Leren1.6 Vaardigheden1.7 Samenvatting1.8 Opdracht 2 De beperkende overtuigingen2.1 De vijf basisovertuigingen2.2 De effecten van macht2.3 De persoonlijke beperkende overtuigingen2.4 Samenvatting2.5 Opdracht3 Egoïstisch gedrag3.1 Zichzelf willen bewijzen3.2 Zichzelf willen beschermen3.3 Het voorkomen van egoïstisch gedrag3.3.1 Voorkomen zichzelf te willen bewijzen3.3.2 Voorkomen zichzelf te willen beschermen3.4 Samenvatting 3.5 Opdracht 4 Inzicht gevend gedrag4.1 Gedrag dat leidt tot inzicht geven4.2 De basisvaardigheid 'anderen in hun waarde kunnen laten'4.3 De basisvaardigheid 'oprecht ten opzichte van zichzelf kunnen zijn'4.4 De vaardigheid 'structuur kunnen aanbrengen'4.5 De vaardigheid 'doelgericht kunnen^ kind6.2.2 Het bazige kind6.2.3 Het pestende kind6.2.4 Het gepeste kind6.2.5 Het angstige kind 6.3 Het gedrag van volwassenen6.3.1 De baas6.3.2 De ongrijpbare 6.3.3 De meeloper6.3.4 De angsthaas6.4 De bereidheid om inzicht te krijgen6.5 Opdracht Met de inzichten die in dit boek beschreven zijn, kan een beginnende hulpverlener of begeleider leren zijn eigen gedrag te sturen. Gevorderde hulpverleners kunnen hun eigen inzichten aanvullen. Het biedt een goede basis om tijdens methodische werkbegeleiding, intervisie en supervisie de praktische leerervaringen van de student te toetsen en te verbinden aan hun kennis en zelfinzicht.^ zijn'4.6 De vaardigheid 'je mening kunnen bijstellen'4.7 De vaardigheid 'zich kunnen richten op zelfontwikkeling'4.8 De vaardigheid 'autonoom kunnen zijn'4.9 De vaardigheid 'inzicht kunnen geven'4.10 Samenvatting4.11 Opdracht5 De gevoelens5.1 De versterkende gevoelens5.1.1 Angst5.1.2 Wanhoop5.1.3 Boosheid5.1.4 Haat5.2 De gevoelens en de vaardigheden5.2.1 Gelijkwaardigheid versus minderwaardigheid5.2.2 Vrij versus beklemd5.2.3 Rustig versus onrustig5.2.4 Hoopvol versus moedeloos5.2.5 Tevreden versus ontevreden5.2.6 Enthousiasme versus verveling5.2.7 Zelfvertrouwen versus machteloosheid5.2.8 Zelfrespect versus machteloosheid5.3 Het omgaan met gevoelens5.3.1 Het samenspel van gedachten en gevoelens5.3.2 Het leren omgaan met gevoelens5.3.3 Het zich bewust worden van gevoelens5.4 Samenvatting5.5 Opdracht6 Inzicht in het gedrag van hulpverlener en hulpvrager6.1 Zelfsturing6.1.1 De zelfwaarneming 6.1.2 De zelfanalyse6.1.3 De zelfaanvaarding6.2 Het gedrag van kinderen6.2.1 Het zelfstandige^ Zelfkennis en mensenkennis zijn onontbeerlijk voor een hulpverlener of begeleider die een hulpvrager wil helpen inzicht te verkrijgen in zijn gedrag. Gedrag wordt bepaald door de gedachten, gevoelens en wensen. In het boek wordt veel aandacht besteed aan onderliggende gedachten waarvan je je meestal niet zo bewust bent, omdat ze zo vanzelfsprekend zijn. Het effect van deze gedachten op het gedrag is echter groot. Dit effect wordt uitvoerig beschreven. Ook de invloed van de gevoelens op het gedrag komt uitgebreid aan bod. De toegevoegde opdrachten zijn gericht op zelfonderzoek. Dit maakt het voor de lezer mogelijk meer zelfinzicht te krijgen. Met behulp daarvan is het mogelijk het eigen gedrag te evalueren en, zo nodig, bij te stellen. De systematische opbouw van het boek en de opdrachten maken het voor de lezer mogelijk deze kennis te integreren en direct in de praktijk toe te passen.^
Agogie ; methodiek --- Hulpverlening ; methodiek --- S2006260.JPG --- agologie --- persoonlijkheidsleer --- welzijnswerk, methoden --- 37.013 --- 159.93 --- 361.1 --- 304 --- 414.9 --- emoties --- gedrag --- groepsdynamica --- hulpverlener --- intervisie --- psychologie --- sociale vaardigheden --- studentenbegeleiding --- supervisie --- agogiek --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- zelfkennis --- Social welfare methods --- graduaat orthopedagogie --- zelfsturing
Choose an application
InhoudsopgaveDeel 11 Spel en zijn functies2 De ontwikkeling van het verbeeldende spel3 Spel en behandelingDeel 24 Sociometrie en psychodrama5 Technieken bij psychodrama6 Met rollenspel werken aan dilemma's7 Werken met sociodrama8 Training en het opzetten van rollenspelen
Maatschappelijk werk ; methodiek --- Maatschappelijk werk --- methodiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Theater (drama, pantomime, toneel) --- maatschappelijk werk --- hulpverlening --- communicatie, mondeling --- 379.825 --- Drama --- Dramatherapie --- Rollenspel --- Spelen --- 304 --- Psychodrama --- Sociodrama --- Spel --- S2006288.JPG --- cliënten-welzijnswerkers --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.1 --- methodiek. --- Methodiek. --- rollenspelen --- dramatische expressie --- agogiek --- Social welfare methods --- psychodrama --- methoden van het sociaal werk
Choose an application
Encylopedieën --- maatschappelijk werk --- sociaal werk --- #SBIB:316.8H00 --- 364<03> --- 361.3 --- Sociaal beleid: algemeen --- Maatschappelijke hulpverlening--Referentiewerken --- Social service --- Sociale agogiek --- Maatschappelijk werk --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Encyclopedieën. --- Benevolent institutions --- Philanthropy --- Relief stations (for the poor) --- Social service agencies --- Social welfare --- Social work --- Human services --- Sociology of social welfare --- welzijnswerk --- sociologie --- Engels
Choose an application
jeugdrechtbanken --- Criminal law. Criminal procedure --- jeugdrecht --- jongerencriminaliteit --- Belgium --- Belgique --- België --- Droit pénal --- Délinquance juvénile --- Gerecht --- Jeugd --- Jeugdcriminaliteit --- Jeunesse --- Justice --- Strafrecht --- aanwinstenlijst oktober 05 --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 343.88 <493> --- 159.922.863 --- BPB0511 --- 343.91 --- Delinquenten --- 186.3 Jeugdhulp --- Onderzoek --- Straffen --- Uithandengeving --- Jeugdbescherming--België --- Criminaliteit bij jongeren. Jeugdcriminaliteit --- Sociale agogiek --- bijzondere doelgroepen --- 159.922.863 Criminaliteit bij jongeren. Jeugdcriminaliteit --- 343.88 <493> Jeugdbescherming--België --- bijzondere doelgroepen. --- Bijzondere doelgroepen. --- Provincie West-Vlaanderen --- Jeugdrecht --- Tribunaux pour mineurs --- Protection, assistance, etc. --- Déssaisissement
Choose an application
Steeds meer mensen ontdekken de waarde van intervisie. Zij krijgen meer inzicht in zichzelf, doordat ze in gestructureerd overleg van kleine groepen met professionals vragen over het eigen functioneren bespreken. Dit boek helpt bij het zelfstandig starten met intervisie en het opzetten van een intervisiegroep.Kenmerkend voor intervisie is de zelfsturing. Iedere deelnemer in de groep is gelijk aan de ander en er is geen leiding. Dat vraagt veel van startende intervisiegroepen. Een handvat in de vorm van dit boek blijkt waardevol. Beide auteurs putten uit hun brede ervaring met startende en geoliede intervisiegroepen. Zij laten zien wat de kritische succesfactoren zijn en onder welke condities intervisie het best tot zijn recht komt. Met dit boek stimuleren zij de lezers om met intervisiemeer uit hun werkervaringen te halen en hun kennis en kunde met leden van hun intervisiegroep te delen.
Sociology of social care --- hulpverlening --- sociaal werk --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- intervisie --- communicatie, mondeling --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Maatschappelijk werk: algemeen --- communicatie, schriftelijk --- maatschappelijk werk --- methodiek --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Arbeidsverhoudingen --- #KVHB:Intervisie --- 367.1 --- agogiek --- coaching --- leerstijlen --- organisatiepsychologie --- sociaal agogisch werk --- werkvormen --- 65.013 --- Intervisie --- Leer van de organisatie --- 658.31 --- 371.35 --- Gezondheidszorg --- Casestudies --- Supervisie --- Casestudy
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|